Francuska - Nica
Ispunjeni utiscima lepe i mirne Padove, uz želju da zaboravimo italijanske putarine, polako prilazimo granici sa Francuskom. Pitamo se, da li je i u Francuskoj skupa putarina i prilično se obradujemo na prvih „minornih“ 3e i shvatamo da su tu „blaži“ po tom pitanju. Pred ulazak u Francusku, na auto putu kola koliko hoćeš, svi negde putuju, sezona je u toku, jer ljudi tu očigledno imaju dovoljno novca i vole da ga troše. Na auto putu u Francuskoj prostori oko pumpi su veliki, kao i pripadajuće zgrade sa restoranima i prodavnicima i svuda je gužva, a parking mesto se teško nađe. Na svakoj pumpi ima najmanje 10 mesta za punjenje električnih automobila, kojih u ovom delu sveta očigledno ima dosta. Tablice na automobilima su iz raznih zemalja Evropske Unije.
Relativno brzo stižemo i do same rivijere i dok vozimo uz obalu, shvatam da je još jedna tvrdnja nekih drugih putnika čista iluzija. Od „romantičnog putovanja“ uz pogled na azorno plavo more nema ništa, jer se isto sa auto-puta ne vidi, a svako malo prolazimo kroz tunel. Opet sivi asfalt, tamni tuneli i mnoštvo kola koja jurcaju preko dozvoljene brzine i ja se pitam, ima li ovde ima neki sistem za kažnjavane takve voženje?! Ne, nigde nema policije, a do sada nismo dobili nikakvu kaznu. Putujući krivudavim auto putem stižemo do Nice.
Nica je po broju stanovnika slična Solunu, dakle oko milion žitelja (kada se računa grad sa okolinom), što znači za mene neočekivano velika. U stvari, to očekivano – neočekivano je najgore kada negde putujete. Očekivano, a nismo videli: ljupki primorski grad, nekako nalik na one veće u Grčkoj (jer tako smo naučili i tako volimo). Neočekivano, a šta smo videli: u samom „širem“ centru ulice nalik na beogradske, neke ružne velike zgrade, okrenute ne sve strane sveta i zbijene, tj. previše blizu jedna drugoj.
Svakako, Nica ima lepih delova, pre svega deo koji se zove Stara Nica (ili Stari grad) i baš tako piše na mapi, zatim muzeje, zgrade iz pređašnih vekova lepe arhitekture, dugačku plažu sa promenadom i palmama, (ali odmah uzduž iza je vrlo prometna ulica i opet niz nekih velikih ružnih zgrada). Sve u svemu, mene baš i nije impresionirala i ono što je lepo, bilo je „progutano“ od tolkog broja novih i jednoličnih zgrada. Centar Nice se nalazi u kotlini, jer su svuda okolo brda, na kojima izgleda žive bogatiji Francuzi, bar sudeći po izgledu koća. Zbog tog oblika grada, Nica je još i nekako bučna, zvuk se prenosi na sve strane u okviru tog zaliva okruženog brdima. Nicu su osnovali Strai Grci (oko 350. god.pne) i dali joj ime po boginji Nika i zbog pozicije ubrzo je postala važna luka. Izgleda da je sada u Nici „pobedio“ novac, pošto je izgleda sve što je moglo rasprodato, svaki komadić zemlje, ali bogami i neba.
Na samo 2km od Starog grada sa terase hotela Nica izgleda ovako:
Malo detalja i atmosfere iz Stare Nice
Zaista puno kafića, restorana, većinom popunjeni, a ima i žive muzike. Vrlo vesela atmosfera, ali je zato pivo ekstremno skupo, kao i ručak. Tamo teško možete negde da pojedete nešto od svinjetine ili piletine, na meniju su morski specijaliteti, a od mesišta samo junetina. Primetila sam da Francuskinje malo jedu, ne pojedu ni pola od onog što su naručile (čula sam po govoru da su Francuskinje).
Tu i tamo ima i poneki trg sa spomenikom, što i nisam slikala, zatim te državne zgrade određene epohe, ali ja sam očima „tražila“ nešto autentično. Kada se prođe Stara Nica izlazi se na ulicu, a preko puta je plaža. Baš tu se nalazi to što mi se svidelo, ali opet skoro pa „nevidljivo“, posebno što odmah pored prolazi moderno asfaltirana prometna ulica. Ovo je jedino što sam videla što bi mi ličilo na stari primorski šarm, male šarene kuće i čudim se da i to do sada nisu srušili.
Preko puta je široka i dugačka promenada uz plažu, na koju nisam imala želju da kročim, pošto je krupnošljunkovita, a i stalno u pozadini imate gledalište. Očigledno da to mnogima ne smeta, ali ja sam navikla na neke skroz drugačije ambijente, što se plaža tiče.
U okviru Stare Nice, a na kraju promenade i te strane plaže, nalazi se visoko stenovito brdo na kom je od 11 do 18 veka bila tvrđava za odbranu grada, ali su sada uglavnom ostale samo ruševine. Sada je tu uređen park sa vidikovcem i pogledom na celu Nicu. Brdo je visine oko 100m, a površine nešto oko pola Kelmegdana. Na brdo možete da se popnete uz nebrojeno stepenica ili liftom.Sa prednje strane stene se „naslanja“ hotel,sa leve strane se vidi stepenište, a na vrhu terasa kružnog oblika i vidikovac „prve etaže“, a mi se iznad toga nismo peli. Na slici se vidi kako izgleda jedan deo Nice, a posebno kolika je plaža sa promenadom i ulicu koja ide iza nje. Ovde da dodam još da se promenada zove Promenade des Anglais pošto je u 18 veku Engleska aristokratija tu gradila vikendice radi boravka pored mora u toku zime. Posle te stene nalazi pristanište Nice i tu je šetalište sa restoranima, ali je nešto mirnija atmosfera.
Na brdima oko Nice živeli su, a i sada nešto bogatiji Francuzi. Obišli smo jednu od starih vila sa fino uređenom baštom. Prijalo nam je da pobegnemo od gradske vreve. Odatle se priža pogled na brdoviti i zeleni deo Nice.
Imali smo jedan "slučaj":
Čuvši naš govor, predpostavljajući da smo "neki" Sloveni na stanici nam priđe jedan Rus, koji odlično priča Engleski i sa kim smo se siti ispričali. Pobegao je od rata, zadovoljan je životom u Nici, ali još uvek ne zna da li će tu da ostane. Nismo pitali šta radi i da li uopšte radi.
I tako dok smo stajali u tramvaju sa njim, on slučajno kesom sa flašama udari u nogu jednog starijeg svetlo kafeno objojenog tinejdžera, za kog sam ja već primetila da se nervozno ponaša, a bio je sa još nekima sličnim njemu. Klinac od tog napravi svađu, a Rus umeto da se distancira, krene u raspravu.
Pomislih, sada kada izađemo iz tramvaja pa svi dobijemo batine, zajedno sa Rusom. Ti nemirni klinci ipak izađu jednu stanicu pre nas, gledjući u Rusa preteći sve vreme. Od tada se više nisam osećala sigurno u kasnijim satima na ulicama Nice gde nije bilo ljudi.